Асоціація міст України проаналізувала два законопроєкти, які перебувають на розгляді у Верховній Раді України, – Про Державний бюджет України на 2020 рік (2000 від 15.09.2019); Про внесення змін до Бюджетного кодексу України (2144 від 16.09.2019),  – та направила свої зауваження і пропозиції.

Про це Економіка сьогодення поінформували у Черкаському регіональному відділенні Асоціації міст України.

Асоціація міст України як представник органів місцевого самоврядування наполягає на врахуванні пропозицій до проєкту закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» №2000  під час їх розгляду у парламенті. Якщо пропозиції АМУ не будуть враховані у проєкті Державного бюджету-2020, наступного року громади матимуть втрати та скорочення джерел доходів в обсязі 13,1 млрд грн. Окрім того, не будуть забезпечені делеговані повноваження – видатки на освіту та охорону здоров’я (71,5 млрд грн). Також місцеві бюджети втратять 55,6 млрд грн внаслідок рішень органів державної влади.

У законопроекті субвенція на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад не враховує зростання кількості об’єднаних територіальних громад і передбачена у тому ж розмірі, що і у 2019 році – 2,1 млрд грн і становитиме 467 грн на одного сільського жителя ОТГ (для порівняння – у 2016 році обсяг такої субвенції становив 1107 грн). По Черкаській області це всього 350 грн. на одного жителя. Це означає, що громади отримають менше коштів для розвитку.

Щодо акцизного податку, який нараховується на вироблене в Україні та ввезене на митну територію України пальне, то у 2020 році він буде зарахований до дорожнього фонду. Потенційні втрати місцевих бюджетів по Україні 7,7 млрд грн (планові надходження у 2019 році), в тому числі 302 млн грн по Черкаській області.

На сьогодні більшість громад в Україні мають переважно сільськогосподарське спрямування. Тож ці землі мали б допомогти перенаправити велику частину фінансових ресурсів від держави на місця. Проте, наразі індексацію нормативно-грошової оцінки землі не проведено. Все це призведе до недоотримання  в бюджети громад Черкащини 64 млн.грн.

Не забезпечена видатками і освітня галузь. Освітня субвенція для місцевих бюджетів Черкаської області становить 2,34 млрд грн., що на 465,6 млн. грн більше, ніж у 2019 році. Розмір освітньої субвенції  враховує лише зростання розміру мінімальної заробітної плати на 12% і не враховує підвищення заробітної плати педагогічним працівникам (постанова Кабінету Міністрів України від 10 липня 2019 року № 822 «Про оплату праці педагогічних, науково-педагогічних та наукових працівників закладів і установ освіти і науки», яка передбачає зростання в середньому на 35%), також не враховано реальний контингент учнів.

Також у проекті Державного бюджету 2020 року відсутня компенсація місцевим бюджетам на:

–підвищення заробітної плати, на виконання постанов Кабінету Міністрів України, педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти, тренерів-викладачів дитячо-юнацьких спортивних шкіл;

 –оплату гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку;

–сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії;

–підняття цін на природний газ, збільшення мінімальної заробітної плати без перегляду цін на послуги теплопостачання, запровадження ринку електричної енергії, скасування «нічного тарифу» на електричну енергію призведе до значних втрат місцевих бюджетів.

У законопроєкті «Про Державний бюджет України на 2020 рік» Асоціація міст України пропонує:

  • Збільшити обсяг освітньої субвенції на 27,5 млрд грн.
  • Збільшити фінансування Програми державних гарантій медичного обслуговування населення на 31,9 млрд грн.
  • Збільшити розмір додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків на утримання закладів освіти та охорони здоров’я на 12,1 млрд грн.
  • Передбачити додаткову субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам в розмірі 14,6 млрд грн на підвищення заробітної плати педагогічним працівникам дошкільної, позашкільної, професійно-технічної освіти.
  • Передбачити 19 млрд грн субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування.
  • Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад в обсязі 5 млрд грн.
  • Визначити обсяг субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження у сумі 0,4 млрд грн.
  • Виключити з Законопроєкту норму щодо зупинення на 2020 рік дії окремих положень статей 121, 122 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
  • Спрямувати 20% коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах безпосередньо до бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад.
  • Списати заборгованість за середньостроковими позиками та безвідсотковими позичками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2009-2014 роках.
  • Продовжити оподаткування акцизним податком реалізацію суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі пального з метою недопущення втрат місцевих бюджетів в частині акцизного податку на пальне.
  • Законодавчо встановити з 2020 року та наступних років оплату з державного бюджету гарантованих державою пільг, зокрема пільг на проїзд та послуг зв’язку. Передбачити субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на такі цілі в розмірі 6 млрд грн.
  • Передбачити 2,2 млрд грн у державному бюджеті на погашення боргів за надані гарантовані державою пільги у 2015-2016 роках.
  • Передбачити у державному бюджеті 2020 року кошти на сплату енергопостачальним підприємствам штрафних санкцій по рішеннях суду, які виникли внаслідок несвоєчасного перерахування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на пільги та субсидії, в розмірі не менше 7 млрд грн.

Відсутність у місцевих бюджетах Черкаських громад реальних фінансових ресурсів на виконання власних та делегованих повноважень призведе до зменшення обсягу та зниження якості соціальних та комунальних послуг населенню, скорочення видатків на оновлення інфраструктури та розвиткові проекти.

Від admin

Коментарі закриті.